نمایشگاه «معماری منظر آلوار آلتو»

بنیاد آلوار آلتو، فرهنگسرای نیاوران و سفارت فنلاند در تهران برگزار می کند؛

نمایشگاه «معماری منظر آلوار آلتو»

بیانیه نمایشگاه:
“بناهای ما نباید فقط از یک یا دو هنجار زیبا شناختی پیروی کنند. آن ها باید به شکلی طبیعی و در هماهنگی با خطوط کلی اطراف در چشم انداز قرار گیرند. ” آلوار آلتو ، ۱۹۲۵

معمار فنلاندی آلوار آلتو (۱۹۷۶–۱۸۹۸) به معماری منظر از بعد توپوگرافی می نگریست و همواره ویژگی های خاص محیط پیرامون را نقطه آغازین کار خود قرار می داد. او بر روی محوطه سازی محیط اطراف ساختمان های خود به عنوان بخشی از ادامه طراحی داخلی ساختمان کار می کرد.

نمایشگاه آلتو در فرهنگسرای نیاوران متمرکز بر موضوعاتی مانند درک محیط و کانتور، طبیعت و استفاده از سنگ بستر، پوشش های گیاهی و آب و همچنین نحوه برخورد آلتو با باغ ها و تراس های محصور تمرکز دارد. طی سال های ۷۰-۱۹۶۹ آلتو پس از سفر به ایران موزه هنری جدیدی را برای شیراز طراحی کرد که قرار بود در دامنه کوه های زاگرس در شمال شهر، در دشتی سرسبز بالای تپه ای کوچک ساخته شود.

این نمایشگاه که حدود ۴۰ عکس بایگانی شده از مجموعه های بنیاد آلوار آلتو را شامل می شود بسان پلی است میان جنبه های اصلی تفکر معماری منظر آلتو و طراحی موزه هنر شیراز که هرگز به مرحله ساخت نرسید. مسئولیت نظارتی این نمایشگاه به عهده مورخ هنری خانم تیا ایسوهاوتا می باشد. خانم تیا ایسوهاوتا می گوید: “آلتو بر طبیعی بودن مناظر اطراف و پوشش گیاهی تأکید داشت، روشی که در آن ساختمان می توانست در آرامش پیر شود و به بخشی از طبیعت پیرامون خود تبدیل گردد. آلتو همچنین از مضمون آب به وفور در معماری خود استفاده می کرد، چیزی که در سنت معماری فنلاند یافت نمی شود. با تمام جهانگرایی خود، آلتو “فرزند جنگل” بود. دنیای صدا را که آب با خود به همراه می آورد و با آن اِلمانی زنده را به محیط شهری می افزود را به خوبی می فهمید.”

آقای کیو نوروانتو سفیر فنلاند در ایران می گوید: “آلتو در ایران بسیار مورد احترام است، اما دیدگاه و مهارت وی در معماری منظر کمتر شناخته شده است. متخصصان ایرانی در طراحی ساختمان در کشوری که ساخت و ساز در آن بسیار زیاد است از همین روش برای ارج نهادن به طبیعت و محیط زیست استفاده می کنند. ما انتظار داریم دانشجویان جوان و معماران، هنرمندان و طراحانی که در آغاز دوره حرفه های خود هستند از این نمایشگاه بازدید کنند. این بازدید می تواند به افزایش علاقه به همکاری میان فنلاند و ایران منتج شود. در طول برگزاری این نمایشگاه، ما در حال برنامه ریزی برای اکران مستند جدید آلتو در محل فرهنگسرای نیاوران و همچنین در فضای هنری کارخانه آرگو در تهران هستیم. هنگامی که آلتو به ایران سفر کرد، از او خواسته شد علاوه بر طراحی موزه ای در شیراز، طراحی کتابخانه اصلی تهران را هم به عهده بگیرد. در آن زمان هیچ یک از این پروژه ها محقق نشدند، اما امروز کماکان متخصصان از معماری آلتو الهام می گیرند.”

آلوار آلتو (۱۹۷۶-۱۸۹۸) یکی از بین المللی ترین معماران فنلاندی ست که به عنوان معمار و طراح در زمینه های چند وجهی معماری شناخته شده است. گستره ی آثار او از دهه ۱۹۲۰ تا ۱۹۷۰ با رویکردی یکپارچه در طراحی که شامل بنا های عمومی، خانه های شخصی، برنامه ریزی منطقه ای و مبلمان و طراحی شیشه است مشخص می شود. استفاده ی آزادانه از فضا و بکارگیری مواد طبیعی از ویژگی های معماری آلتو می باشد. آلتو در طراحی بنا ها، محیط اطراف هر ساختمان را در نظر می گرفت بی آن که نقش کاربرپذیری و عملکرد آن را از یاد ببرد.

آلتو با همسر اول خود معمار آینو آلتو (۱۹۴۹–۱۸۹۴) همکاری نزدیکی داشت و طرح های این دو از دهه ۱۹۲۰ تا ۴۰ نشان دهنده ی علاقه ی آنان به گرایش های جدید مدرنیسم بین المللی و مسائل مربوط به توسعه زندگی مسکونی است. آلتو در سال ۱۹۵۲ با همسر دوم خود معمار الیسا آلتو (۱۹۹۴–۱۹۲۲) ازدواج کرد. این دو در دهه های ۱۹۵۰ تا ۷۰ روی پروژه های بزرگ بنا های عمومی در فنلاند و خارج از کشور کار کردند.

* بازدید از نمایشگاه برای عموم آزاد و رایگان می باشد.

زمان برگزاری نمایشگاه: ۲۰ تیر ماه الی ۸ مرداد ماه ۱۴۰۰
ساعات بازدید: شنبه تا چهارشنبه ۱۰:۰۰ الی ۱۸:۰۰
* نمایشگاه پنج شنبه، جمعه و تعطیلات رسمی تعطیل می باشد.
مکان: تهران، انتهای خیابان پاسداران، مقابل پارک نیاوران، فرهنگسرای نیاوران
شماره تماس سفارت فنلاند در تهران جهت کسب اطلاعات بیشتر: ۲۳۵۱۲۰۰۰ ۲۱ ۰۰۹۸
منبع خبر: معمار نیوز

پست های مشابه

دوازدهمین دوره جایزه آرکیتایزر

برای رفتن به صفحه این پست روی دکمه زیر کلیک کنید
مشاهده پست

همایش ملی |میراث معماری معاصر ایران|

برای رفتن به صفحه این پست روی دکمه زیر کلیک کنید
مشاهده پست

طرح پیشنهادی حائل مجموعه تئاترشهر

برای رفتن به صفحه این پست روی دکمه زیر کلیک کنید
مشاهده پست

نظرات پست

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

” تمامی حقوق مادی و معنوی محتوا متعلق به پایگاه خبری جهان معماری می باشد “