ویلای نیلوفر

ویلای نیلوفر

جلال دادور، ژوبین دلاوریان

استان تهران

ویلای نیلوفر

جلال دادور، ژوبین دلاوریان

استان تهران

ویدیو
ویدیو و انیمیشنی برای نمایش وجود ندارد
دیاگرام های طراحی
پلان و نما
مقاطع و جزییات
اطلاعات پروژه
نام پروژه :
ویلای نیلوفر
موقعیت پروژه :
استان تهران
آدرس پروژه :
استان تهران، لواسان، بلوار امام خمینی، خیابان پیام، کوچه نیلوفر
شرکت مشاور :
استودیو معماری لاین
معمار مسئول :
جلال دادور، ژوبین دلاوریان
تیم طراحی :
نازنین مهدیان، علی گودرزی، فواد رشیدی، نسترن شاهرخی
گرافیک و پرزانته :
فرانک نوری
تاریخ آغاز پروژه :
1392
تاریخ پایان پروژه :
1397
مساحت زمین ( متر مربع ) :
750
مساحت زیر بنا ( متر مربع ) :
800
دسته بندی کاربری :
مسکونی
تیم اجرایی :
استودیو معماری لاین، محمود کیخایی
تاسیسات الکتریکی :
نیما فریمان
تاسیسات مکانیکی :
مهدی روشن ضمیر
كارفرما :
هادی خانجانی
عکاسی پروژه :
استودیو دید
توضیحات فارسی

این پروژه یک ویلای شهری با همسایگی نسبتا متراکم است که در زمین باریک و کشیده با زوایای متنوع و غیرهمسان بنا شده است. کارفرمای پروژه در هنگام برنامه ریزی آن، تصمیم به  استفاده ی موقت از ویلا برای تعطیلات گرفته بود و در عین حال با توجه به شرایط زندگی خود و روابط فراوان خانوادگی، علاقه مند بود که شرایط عمومی ویلا و مدل فضاسازی آن، اقامت واقعی هسته ی اصلی پنج نفره خانواده را دچار مشکل نسازد. علاوه بر این، خواست کارفرما برای ساخت حداکثر بنای ممکن و بهره گیری از ارتفاع برای دورنمای بیشتر به علت کمبود زمین برای محوطه سازی نیز جزو زمینه های طراحی قرار گرفته بود.

با توجه به محدودیت عرض زمین در بخش شمالی که ویلا می بایست در آن بنا می شد گروه طراحی تصمیم گرفت که با لایه بندی  کاربری ها و فضاهای پر و خالی، در هر نقطه از مسیر حرکت به داخل پروژه، بخشی از فضاهای خانه را با سطح دسترسی تعریف شده عرضه نماید. بدین ترتیب پروژه در داخل و خارج خود به نوعی تفکیک و به عبارت بهترهم نشینی طبقه بندی شده می رسد که در عین یکپارچگی فضاها، به ساکنین پروژه آزادی عمل بیشتری می دهد. به صورت هماهنگ با این سناریوی کاربردی، احجام نیز با چرخش های لازم و فاصله گرفتن از یکدیگر اجازه ی نفوذ فضای باز، نور و دید مطلوب را به تمامی اجزای پروژه می دهند که نتیجه ی آن خانه ای با حیاط های متعدد کوچک و بزرگ است که حجم را زنده و پویا نگه می دارد.

ایجاد یک سناریوی کاربردی برای ساکنین ویلا از هنگام ورود تا ارتباطات فضای داخلی و کنترل همزمان دید و منظر و نور طبیعی، منجر به ترکیب سیال و متنوعی از فضای بسته، نیمه باز و باز گردید که در هر گوشه ای از پروژه خود را در اختیار سناریوی کاربردی پروژه قرار می دهد و به ساکنین خانه امتیاز می دهد. مسیر حرکت های عمودی و افقی ساکنین در خانه به آرامی در کنار هم می لغزند تا پویایی و تغییر مداوم دید و منظر را به پروژه هدیه کند. در این پروژه فضای خالی نقش مفصل را در فضاسازی داخلی و همچنین حجم سازی بیرونی بازی می کند و پروژه در عین به کار گیری حواس چند گانه ی مخاطب خود، کاملا ساده و روان او را به مقصد می رساند.

اجبار به تبعیت جرم گذاری از کشیدگی زمین و ضوابط فواصل از پلاک های همسایه، گزینه بهره گیری از تخلخل حجم را پیش روی طراحان قرار داد. نیروی نفوذ فضای باز به درون حجم، مدل سازماندهی را بصورت افقی و عمودی تحت تاثیر قرار می دهد و پروژه در درون خود به نوعی منظرسازی و نقطه عطف می رسد. این مسیر در داخل و خارج پروژه به وضوح درک می شود و طراحان پروژه بدون واهمه ای از تضعیف کانسپت حجمی پروژه، حداکثر تنوع، رابطه و دید را نسبت به آن برقرار می کنند. از این نقطه بعد ماهیت طراحی حجم تغییر می کند و فضای باز و نیمه باز در اولویت قرار می گیرند تا بهترین نقاط پروژه را به خود اختصاص دهند.

برای مشاهده ی پروژه های بیشتر از این بخش استفاده کنید .

English Description

This project is located in a relatively dense urban neighborhood in a narrow, uneven terrain. The owner decided to use the villa temporarily for holidays and the program was based due to this fact. In addition, his desire was to build the maximum possible construction and use of heights for a wider prospect due to lack of land for landscaping. Due to the limited width of the terrain in the northern section where the villa should be constructed, the architects, decided to layout the spaces considering the limitations and spaces priority. In this way, the whole project is categorized internally and externally to a specified mass that shows inside and outside as an integrated unit, and this integration brings freedom of action for the residents.

Accordingly to this applied concept, the masses rotate and this rotation leads outdoor light and scenes, to penetrate all spaces of the project, resulting in a house with numerous small and large courtyard and terraces. It keeps the volume live to see and to be seen. Creating a functional  and attractive scenario for residents from the very first time entering the villa by connecting space and simultaneous control of natural landscape ,may result in a fluid and diverse mix of closed, semi-open, and open space, available at every corner of the project.

The vertical and horizontal movement of the inhabitants of the house, slips slowly alongside each other to give a dynamic and continuous change of vision and perspective to the project. In this villa empty space plays a detailed role in internal and exterior volumes, and the project, accompanies the users,using their senses all over the project. Open space penetration into the volume influences the organization of the model horizontally and vertically This route is clearly understood inside and outside the project, and architects, without fear of weakening the main concept, provide the maximum diversity and visibility into it. From this point on, the design process of volume changes, and the open and semi-open spaces are the priorities of the project.

نظرات پست

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

” تمامی حقوق مادی و معنوی محتوا متعلق به پایگاه خبری جهان معماری می باشد “